Muffinsbak

Skrivet 2009-04-29 Klockan 16:33:35

idag har jag och barnen bakat muffins, eller lättare sagt vi skulle göra det, men L hamnade framför datorn och ville inte baka, och E kom lagom till dess att det var dags att slicka skålen.

Men det var lika bra, för jag bakar hellre själv. ;-)

Nu ska vi snart äta mat och sen fika lite.

Lägger in receptet, funkar bra att byta ut bären mot det man vill ha.
vi har testat, banan/choklad, och det var oxå mums!


Blåbärsmuffins

  

Klocka Tid: 35 minuter varav 20 min i ugnen

Muffins 12 st stora

Du behöver:

  • 125 g smör eller margarin
  • 2 ½ dl farinsocker
  • 3 ägg
  • 2 tsk vaniljsocker
  • 1 ½ tsk bakpulver
  • 1 krm salt
  • 5 dl  vetemjöl
  • 1 dl mjölk
  • 3 dl färska eller tinade frysta bär, t.ex. blåbär, hallon.

Gör så här:

Mät upp smöret och lägg det i rumstemperatur så blir det lättare att blanda med sockret sen.

Smörj en muffinsplåt eller ställ upp 12 st stora pappersformar för muffins på en plåt.

Du kan använda elvisp för att göra dessa muffins så går det snabbt.

Rör smör och socker till en jämn smet.

Rör i äggen, ett i taget.

Tillsätt vaniljsocker, bakpulver och salt och rör ihop.

Rör i vetemjölet. Kör försiktigt med elvispen och sluta om det blir för tungkört och tillsätt mjölken.

Tillsätt mjölken och rör till en jämn smet. Det är viktigt att sluta röra/köra med elvisp så fort smeten är jämn så att man inte rör/kör för länge.

Sluta använda elvisp och vänd ner bären med en sked och rör runt lite grann.

Klicka ut smeten i muffinsformarna så att de blir fyllda till ca tre fjärdedelar.

Grädda i mitten av ugnen i 18-20 minuter i 200 grader.

 

Låt svalna. Ät och njut!



Kommentarer
Postat av: Syster yster

Skrivet 2009-04-29 Klockan 16:36:42
Langa hit!!!!!!

Postat av: Pernilla

Skrivet 2009-04-29 Klockan 17:50:55
Syster det kan du glömma, minns när du bakat maränger....inte f_n fick jag smaka då heller. ;-)

Puss på dig!!

URL: http://ockenutta.blogg.se/

Postat av: Anonym

Skrivet 2009-04-29 Klockan 18:07:47
Det var sista gången du fick nåt recept av mig, det hör jag det!!!! garv

Postat av: Pernilla

Skrivet 2009-04-29 Klockan 20:31:23
Antar att det kommer från dig systra mi, även om du inte skrev ditt namn.

Hota på du, vet att du snällt ger mig nåt recept när jag ringer nästa gång.

Kram på dig mig älskade syster. :-)

URL: http://ockenutta.blogg.se/

Postat av: Vickan

Skrivet 2009-04-29 Klockan 21:18:08
Åh,vad gott!

Försökte få Jimmy att baka kladdkaka ikväll,men nähä då...

sugen



Kram

URL: http://www.vickanpalandet.blogspot.com


Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din M@il: (visas ej)

Blogg eller Hemsida:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!