en dag full med tankar

Skrivet 2008-10-06 Klockan 21:33:01

ja det blir ofta så, när magen strular funderar jag mycket.
Varför, blir det så här?
Hur kan jag göra för att komma ifrån det?
När ska det ta slut?
vad kan jag göra åt saken?

Många tankar, som tur var hade jag ett besök inplanerat hos S, som jag går och pratar med nu.
Fick bolla lite tankar, prata av mig och fick sen en skön stunds massage.
Får inte nån djup massage just nu utan nåt som hetar taktil massage.


Taktil massage är en mjuk massage som består av långsamma strykningar för att stimulera hudens beröringsreceptorer i syfte att kroppen ska producera oxytocin.

Varför?

Oxytocin är ett hormon som går ut i blodet. Det fungerar också som en transmittorsubstans i hjärnan. Oxytocin har rakt motsatt verkan i kroppen jämfört med adrenalin. Oxytocin har en rad välgörande effekter på kropp och sinne. Det motverkar ångest, oro och sömnbesvär, gör dig lugn, stärker minne, koncentration och inlärningsförmåga, får sår att läka snabbare, normaliserar blodtryck och blodsockerhalt, stärker immunförsvaret och kroppens egna läkande krafter och ger en underbar känsla av att vara totalt avstressad och rofylld.

Lite vetenskap

Idag stressar många alldeles för mycket. En del kan då få svårt att koppla av även om de får tillfälle. Då kan Taktil massage hjälpa till att få kroppen tillbaka i normalläge. Detta tack vare oxytocinet som utsöndras när du får Taktil massage. När man är stressad bereder sig kroppen på kamp eller flykt. Det som händer är att kroppen omfördelar sina resurser. Blod tas från de inre organen och från huden till musklerna. Blodtrycket höjs, andnings och hjärtverkasamhet ökar. Dessutom blir man oerhört uppmärksam och vaksam, "on edge". Det är det sympatiska nervsystemet som ombesörjer dessa reaktioner. Om man är utsatt för en tillfällig fara så är inte exempelvis matsmältningen det viktigast just då. Det är viktigare att du blir stark, snabb och på alerten!

Det känns som det gör nytta i alla fall. för jaga varvar ner nåt otroligt när jag vart dit.
Kroppen lugnar sig och jag käner mig avslappnad och ändå pigg.
Skönt.

På torsdag är det tänkt att jag ska börja jobba igen.
Det känns lite kluvet, på ett sätt ska det bli skönt att komma igång och få lite rutiner igen.
Men ändå lite orolig hur det ska gå med magen och allt.
Det som gör att det känns bra är att det är 2 dagar. och att jag ska vara på ett av ställena där jag trivs som bäst och där vet de hur jag mår och det känns bra.

Ha en fortsatt trevlig kväll!!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din M@il: (visas ej)

Blogg eller Hemsida:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!