det finns inga flickbestämmare

Skrivet 2010-09-29 Klockan 12:35:17

Har läst denna vecka om skillnader mellan pojkar och flickor.
Föds vi in i ett kön eller förs vi in i ett kön.
Skillnader mellan hur pojkar och flickor bemöts på förskolan.
En avhanding på 220 sidor, gjorde mig illa berörd och arg. Hur pedagoger och säkerligen jag ibland bemöter flickor och pojkar så olika. Hur mycket mer tolerant man är mot pojkar än mot flickor. Flickor ska vara på ett sätt och räknas hela tiden som mer mogna och mer ansvarstagande och sak bara vänta på sin tur. Medans pojkar tillåts låta och bråka och ta plats för det är helt naturligt.
Personalen i boken kom hela tiden med bortförklaringar när de fick se sig själva på film.
tänker mycket nu på om det är så här i skolan/förskolan, eller hade denna man gjort sin studie på en speciellt hems förskola?? ;-)
desutom var en av förskolorna med i ett genusprojekt.
Hmmm mycket att fundera på nu....ska verkligen studera dem på min vfu förskola och tänka på hur jag gör.......
mycket av detta visste jag ju, men ändå väcker det otroligt mycket känslor i mig.


Kommentarer
Postat av: Yvonne

Skrivet 2010-10-01 Klockan 20:31:12
Hej!

Jag tror att det är vanligare än vad man tror, att man förväntar sig att flickor ska klara av fler saker än pojkar. En flicka förväntas ofta vänta tyst och snällt medan en pojke ska ha hjälp omedelbums. Kommer ihåg att jag reagerade starkt på detta när vi läste om det. En av våra uppgifter var då att sitta tyst och anteckna utifrån händelser mellan flickor och pojkar i ett klassrum.

Kram Yvonne

Postat av: svintoflickan

Skrivet 2010-10-05 Klockan 18:01:14
Låter spännande tycker jag.

är en balansgång tycker jag..

tycker det ska vara kläder o leksaker huller o buller i affärerna..

tycker man ska bemöta alla barn lika oavsett kön..

men tycker också man ska kunna se att killar och tjejer är olika också.

kramis kramis o hoppas att ni alla mår bättre nu.



URL: http://svintoflickans.blogg.se/


Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din M@il: (visas ej)

Blogg eller Hemsida:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!