tränat och möte

Skrivet 2012-11-22 Klockan 21:50:08

Började dagen med ett besök i Fagersta och PO-dag. Något som kommunen ordnar för oss studenter som en del i samarbetet med högskolan.
Idag fick vi träffa hon som har hand om osss studenter och lära oss lite om TAKK, tecken som stöd enkelt förklarat.
VAD ÄR TAKK?
En del barn har så stora svårigheter i sin språk- och kommunikationsutveckling att man måste hitta andra
vägar utöver talet för att kommunikation ska bli möjlig. De behöver AKK, Alternativ och Kompletterande Kommunikation.
Det mest använda AKK-sättet är Tecken som AKK, fortsättningsvis kallat TAKK. TAKK har mycket att
tacka svenska teckenspråket för men är inte samma sak som teckenspråket.
TAKK är en metod, inte ett eget språk.TAKK används tillsammans med talat
språk.
Det var verkligen intressant och har jag tur så kommer det vara kurser i det med henne sen när jag börjar jobba. Mitt blivande arbetslag ville gå sa hon och jag sa att då kan de vänta på mig. ;-)
 
Annars har det vart X-möte, med ett gemensamt cirkelträningspass. Sen tog jag en extra vända i gymmet och 25 minuter på löpbandet i snabb promenad takt.
 
Så skönt att det gick bra att träna trots sjukdom och allt som vart den sista tiden.
 
I morgon blir det party med Thomas jobb, för oss som jobbade där i somras, kul!!
ska ta det lugnt med drickandet nu när jag känner mig på G med ätandet och tränandet igen.
 
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Ditt Namn:
Kom ihåg mig?

Din M@il: (visas ej)

Blogg eller Hemsida:

Din Kommentar:

Trackback
RSS 2.0
Ladda ner en gratisdesign på www.designadinblogg.se/gratisdesign - allt om bloggdesign!